NYHEDER OG BAGGRUND

Kommunernes ret til at omklassificere private fællesveje og parkeringsindtægter
Kommunernes ret til at omklassificere private fællesveje og parkeringsindtægter

Når kommuner omklassificerer private fællesveje til offentlige veje, åbner det også for muligheden for at indføre betalingsparkering – og dermed skabe nye parkeringsindtægter. Men selvom indtægterne kan være en kærkommen sidegevinst, understreger loven og Vejdirektoratet, at økonomien ikke må være det bærende motiv. Formålet skal altid være at sikre god trafikafvikling, fremkommelighed og retfærdig adgang til vejnettet. Artiklen ser nærmere på, hvor grænsen går mellem saglig trafikregulering og økonomisk interesse, og hvordan kommunerne bedst håndterer balancen mellem drift, retssikkerhed og parkeringsindtægter.

Sådan forvandler du din parkeringsplads til et højværdiareal – 3 modeller, der maksimerer værdi og bæredygtighed
Sådan forvandler du din parkeringsplads til et højværdiareal – 3 modeller, der maksimerer værdi og bæredygtighed

Der præsenteres tre modeller for, hvordan en parkeringsplads kan værdisættes strategisk inden for ejendomsbranchen. Den økonomiske model fokuserer på indtægter og drift, den juridisk-strategiske model på kontrakter, risici og compliance, mens den ESG-orienterede model ser parkeringspladsen som en del af virksomhedens bæredygtighedsprofil. Artiklen anbefaler en integreret tilgang, hvor økonomi, jura og bæredygtighed kombineres for at maksimere værdien af parkeringsarealer.

ANPR NYT ! – ANPR-FORBUDET ER EN REALITET. Ændringen blev bekendtgjort efter normal arbejdstids ophør den 30. juni – hospitaler og andre anpr brugere får kun få timers varsel til at indrette sig.
ANPR NYT !! – Transportministerens høringsbrev rejser en række alvorlige spørgsmål om lovhjemmel, proportionalitet samt ikke mindst armslængdeprincippet.

Ved at kræve fysisk synlighed sættes spørgsmålstegn ved, om bekendtgørelsen harmonerer med digital udvikling og proportionalitetsprincippet – fx i tilfælde, hvor bilisten uanset metode faktisk modtager meddelelse digitalt i et dokumentérbart system. Samtidig er det retligt tvivlsomt, om Transportministeriet i denne sag har hjemmel til at fastlægge sådanne detaljerede krav uden støtte i en lovændring, hvilket understreger behovet for en grundigere vurdering af hjemmelsgrundlaget.