NYHEDER OG BAGGRUND
Kommunernes ret til at omklassificere private fællesveje og parkeringsindtægter
Når kommuner omklassificerer private fællesveje til offentlige veje, åbner det også for muligheden for at indføre betalingsparkering – og dermed skabe nye parkeringsindtægter. Men selvom indtægterne kan være en kærkommen sidegevinst, understreger loven og Vejdirektoratet, at økonomien ikke må være det bærende motiv. Formålet skal altid være at sikre god trafikafvikling, fremkommelighed og retfærdig adgang til vejnettet. Artiklen ser nærmere på, hvor grænsen går mellem saglig trafikregulering og økonomisk interesse, og hvordan kommunerne bedst håndterer balancen mellem drift, retssikkerhed og parkeringsindtægter.
Sådan forvandler du din parkeringsplads til et højværdiareal – 3 modeller, der maksimerer værdi og bæredygtighed
Der præsenteres tre modeller for, hvordan en parkeringsplads kan værdisættes strategisk inden for ejendomsbranchen. Den økonomiske model fokuserer på indtægter og drift, den juridisk-strategiske model på kontrakter, risici og compliance, mens den ESG-orienterede model ser parkeringspladsen som en del af virksomhedens bæredygtighedsprofil. Artiklen anbefaler en integreret tilgang, hvor økonomi, jura og bæredygtighed kombineres for at maksimere værdien af parkeringsarealer.
ANPR NYT ! – ANPR-FORBUDET ER EN REALITET. Ændringen blev bekendtgjort efter normal arbejdstids ophør den 30. juni – hospitaler og andre anpr brugere får kun få timers varsel til at indrette sig.
Med kun få timers varsel har Transportministeriet bekendtgjort et indgribende forbud mod brugen af automatisk nummerpladegenkendelse (ANPR) til udstedelse af kontrolafgifter på private parkeringsområder. B
Arbejdsgiverbetalt parkering og skat
Arbejdsgiverbetalt parkering er et praktisk personalegode, som mange arbejdsgivere stiller til rådighed for deres ansatte.
ANPR NYT !! – Transportministerens høringsbrev rejser en række alvorlige spørgsmål om lovhjemmel, proportionalitet samt ikke mindst armslængdeprincippet.
Ved at kræve fysisk synlighed sættes spørgsmålstegn ved, om bekendtgørelsen harmonerer med digital udvikling og proportionalitetsprincippet – fx i tilfælde, hvor bilisten uanset metode faktisk modtager meddelelse digitalt i et dokumentérbart system. Samtidig er det retligt tvivlsomt, om Transportministeriet i denne sag har hjemmel til at fastlægge sådanne detaljerede krav uden støtte i en lovændring, hvilket understreger behovet for en grundigere vurdering af hjemmelsgrundlaget.
Hvordan skal ejerforeninger og grundejerforeninger håndtere opsætning af ladestandere på private fællesveje?
Elbilernes udbredelse skaber et stigende behov for ladestandere, men hvad gælder, når opsætning og reservation skal ske på en privat fællesvej? Dokumentet fra Vejdirektoratet (journalnr. 21/02840) klargør rammerne for, hvordan ejerforeninger og grundejerforeninger skal forholde sig.
Grundejerens Ret til Privat Parkeringsordning på Private Fællesveje. Parallelle systemer for parkering (Brøndby sagaen 2. del)
Sagen fra Brøndby eksemplificerer en vigtig pointe: Kommuner har ikke hjemmel til at nægte grundejere at anvende privat parkeringskontrol udelukkende fordi de ønsker at fastholde egen praksis med kommunal kontrol. Det er en klar overtrædelse af forvaltningsretlige principper, især pligten til konkret afvejning.
Grundejerens Ret til Privat Parkeringsordning på Private Fællesveje (Brøndbysagaen 1. del)
Sagen fra Brøndby eksemplificerer en vigtig pointe: Kommuner har ikke hjemmel til at nægte grundejere at anvende privat parkeringskontrol udelukkende fordi de ønsker at fastholde egen praksis med kommunal kontrol. Det er en klar overtrædelse af forvaltningsretlige principper, især pligten til konkret afvejning.
Parkering som et plus i ESG regnskabet?
Ved at implementere visse tiltag kan virksomheder ikke kun forbedre deres ESG-regnskab, men også skabe mere attraktive og funktionelle parkeringsfaciliteter.
