Store Biler og Små Parkeringsbåse: En Tragikomisk Affære (ADVARSEL – Et forsøg på et humoristisk indlæg)
Hvis der er én ting, der kan få pulsen op hos enhver dansk bilist, så er det synet af en gigantisk SUV, der hensynsløst har overtaget to parkeringspladser – som en overdimensioneret mariehøne, der har slået sig ned midt i en græsplæne.
Hvis der er én ting, der kan få pulsen op hos enhver dansk bilist, så er det synet af en gigantisk SUV, der hensynsløst har overtaget to parkeringspladser – som en overdimensioneret mariehøne, der har slået sig ned midt i en græsplæne. Ejerne af disse kolossale køretøjer synes ofte at mene, at de har en særlig immunitet mod parkeringsregler, og det rejser et presserende spørgsmål: Er det bilens størrelse, der gør det umuligt at parkere ordentligt, eller er det en slags genetisk betinget ligegyldighed over for færdselsreglerne?
Reglerne: Små båse, store problemer
Ifølge bygningsreglementet skal der, ifølge § 399, være tilstrækkeligt parkeringsareal til biler, motorcykler, knallerter og cykler. Det betyder dog ikke, at der skal være nok plads til en pansret mandskabsvogn, der lige skal en tur i Netto efter skyr og havremælk. Kommunalbestyrelsen fastsætter ifølge § 400, hvor meget areal der skal udlægges til parkering, men det ser ofte ud til, at de har undervurderet danskernes kærlighed til store biler.
For handicapegnede køretøjer er der specifikke regler, som § 401 påpeger – en parkeringsplads skal være mindst 3,5 m x 5,0 m, have fast og jævn belægning og ligge tæt på indgangen. Hvorfor gælder noget lignende ikke for de overdimensionerede SUV’er, der uden skam placerer sig skævt hen over to båse?
Når virkeligheden overhaler reglerne
Man kunne tro, at en fører af en stor bil ville være ekstra opmærksom på at parkere inden for stregerne. Men nej! Der er tilsyneladende en mærkværdig logik på spil:
- “Min bil er stor, så det er ikke mit problem, at parkeringspladsen er for lille.”
- “Hvis jeg holder over to båse, undgår jeg buler fra mindre biler.”
- “Jeg er bare hurtig inde i butikken, så det tæller ikke.”
Her bliver den uofficielle regel nr. 1 for store bilejere tydelig: “Hvis min bil ikke kan være i én bås, så må jeg tage to – det er samfundets problem, ikke mit.”
Hvorfor så store biler?
Hvad er det egentlig, der får folk til at købe biler, der er bredere end en parcelhusindkørsel? Der er selvfølgelig praktiske årsager: Familieforøgelse, campingeventyr, behovet for at trække en hestetrailer. Men når man ser en stor BMW X7, der er parkeret uden for en bagerbutik i Indre By, kan man ikke lade være med at tænke: Hvor mange ponyer mon der er placeret i bagagerummet?
Er det en magtdemonstration? En “se-hvor-stor-en-bil-jeg-har”-attitude? Eller måske er det en eksistentiel krise, hvor bilejeren føler, at de må kompensere for noget?
Løsningen: Større båse eller mindre biler?
Lad os være ærlige – parkeringsbåse er ikke designet til moderne tanks på hjul. Hvis vi som samfund virkelig vil imødekomme denne voksende gruppe af SUV-ejere, burde vi måske udvide standardbåsene. Men det ville betyde færre parkeringspladser generelt, hvilket nok ville føre til endnu mere frustration.
læs mere om BR 18 og parkering
Andre nyheder der kunne fange din interesse
Kommunernes ret til at omklassificere private fællesveje og parkeringsindtægter
Når kommuner omklassificerer private fællesveje til offentlige veje, åbner det også for muligheden for at indføre betalingsparkering – og dermed skabe nye parkeringsindtægter. Men selvom indtægterne kan være en kærkommen sidegevinst, understreger loven og Vejdirektoratet, at økonomien ikke må være det bærende motiv. Formålet skal altid være at sikre god trafikafvikling, fremkommelighed og retfærdig adgang til vejnettet. Artiklen ser nærmere på, hvor grænsen går mellem saglig trafikregulering og økonomisk interesse, og hvordan kommunerne bedst håndterer balancen mellem drift, retssikkerhed og parkeringsindtægter.
Sådan forvandler du din parkeringsplads til et højværdiareal – 3 modeller, der maksimerer værdi og bæredygtighed
Der præsenteres tre modeller for, hvordan en parkeringsplads kan værdisættes strategisk inden for ejendomsbranchen. Den økonomiske model fokuserer på indtægter og drift, den juridisk-strategiske model på kontrakter, risici og compliance, mens den ESG-orienterede model ser parkeringspladsen som en del af virksomhedens bæredygtighedsprofil. Artiklen anbefaler en integreret tilgang, hvor økonomi, jura og bæredygtighed kombineres for at maksimere værdien af parkeringsarealer.
ANPR NYT ! – ANPR-FORBUDET ER EN REALITET. Ændringen blev bekendtgjort efter normal arbejdstids ophør den 30. juni – hospitaler og andre anpr brugere får kun få timers varsel til at indrette sig.
Med kun få timers varsel har Transportministeriet bekendtgjort et indgribende forbud mod brugen af automatisk nummerpladegenkendelse (ANPR) til udstedelse af kontrolafgifter på private parkeringsområder. B

