7 hurtige bud på bæredygtige parkeringsløsninger i Parkeringsanlæg og P-huse
Bæredygtige parkeringsløsninger bliver stadig mere relevante, både i private og kommunale parkeringshuse implementeres mange gode og miljøvenlige tiltag:
1. Grønne Tage og Facader
Parkeringshuse kan udstyres med grønne tage og levende facader, som absorberer CO2, forbedrer byens mikroklima og reducerer varmeeffekten i tæt bebyggede områder.
2. Solceller og Vedvarende Energi
Integrering af solcellepaneler på taget af parkeringshuse kan sikre en selvforsynende energikilde til belysning og opladning af elbiler. Derudover kan vindenergi overvejes som en ekstra strømkilde.
3. Opladning til Elbiler
For at fremme den grønne omstilling bør parkeringshuse have mange ladepladser til elbiler. En god fordeling af lynladere og almindelige ladestandere vil tiltrække flere elbilister.
4. Intelligent Trafikstyring
Sensorbaserede parkeringssystemer kan minimere køretid og tomgang i parkeringshuset ved at guide bilister direkte til ledige pladser. Dette reducerer både tidsforbrug og CO2-udledning.
5. Cirkulær Vandhåndtering
Regnvandsopsamling og genbrug til vanding af grønne tage og facader kan reducere vandforbruget og understøtte bæredygtige bymiljøer.
6. Materialer med Lavt CO2-aftryk
Brugen af genbrugte og bæredygtige byggematerialer, som eksempelvis lavemissionsbeton og træelementer, kan reducere klimabelastningen ved konstruktionen af parkeringshuse.
7. Kombineret Funktionalitet
Parkeringshuse kan designes til at være multifunktionelle ved at inkludere cykelparkering, taghaver eller sportsfaciliteter, hvilket gør dem mere integrerede i byrummet.
Om Pavama og vores kompetencer
Andre nyheder der kunne fange din interesse
Kommunernes ret til at omklassificere private fællesveje og parkeringsindtægter
Når kommuner omklassificerer private fællesveje til offentlige veje, åbner det også for muligheden for at indføre betalingsparkering – og dermed skabe nye parkeringsindtægter. Men selvom indtægterne kan være en kærkommen sidegevinst, understreger loven og Vejdirektoratet, at økonomien ikke må være det bærende motiv. Formålet skal altid være at sikre god trafikafvikling, fremkommelighed og retfærdig adgang til vejnettet. Artiklen ser nærmere på, hvor grænsen går mellem saglig trafikregulering og økonomisk interesse, og hvordan kommunerne bedst håndterer balancen mellem drift, retssikkerhed og parkeringsindtægter.
Sådan forvandler du din parkeringsplads til et højværdiareal – 3 modeller, der maksimerer værdi og bæredygtighed
Der præsenteres tre modeller for, hvordan en parkeringsplads kan værdisættes strategisk inden for ejendomsbranchen. Den økonomiske model fokuserer på indtægter og drift, den juridisk-strategiske model på kontrakter, risici og compliance, mens den ESG-orienterede model ser parkeringspladsen som en del af virksomhedens bæredygtighedsprofil. Artiklen anbefaler en integreret tilgang, hvor økonomi, jura og bæredygtighed kombineres for at maksimere værdien af parkeringsarealer.
ANPR NYT ! – ANPR-FORBUDET ER EN REALITET. Ændringen blev bekendtgjort efter normal arbejdstids ophør den 30. juni – hospitaler og andre anpr brugere får kun få timers varsel til at indrette sig.
Med kun få timers varsel har Transportministeriet bekendtgjort et indgribende forbud mod brugen af automatisk nummerpladegenkendelse (ANPR) til udstedelse af kontrolafgifter på private parkeringsområder. B

