Parkering og Bygningsreglementet BR18

Thomas Jørgensen

Generelle krav til ubebyggede arealer

Ifølge § 393 i BR18 skal der til en bebyggelse udlægges arealer af passende størrelse i forhold til bebyggelsens anvendelse, omfang og beliggenhed. Disse arealer omfatter opholdsarealer, arealer til opbevaring af affald og arealer til parkering. Derudover skal der etableres tilkørselsarealer, der sikrer let adgang for redningskøretøjer.

Specifikke bestemmelser om parkeringsarealer

Parkeringsarealer er specifikt reguleret i §§ 399-402 i BR18:

  • § 399: Det kræves, at der på ejendommens område udlægges tilstrækkeligt areal til parkering af biler, motorcykler, knallerter og cykler i forhold til bygningens anvendelse. Disse parkeringsarealer skal kunne benyttes af bebyggelsens beboere, ansatte, besøgende, kunder og leverandører.

  • § 400: Kommunalbestyrelsen fastsætter i byggetilladelsen, hvor stor en del af grundens areal der skal udlægges eller anlægges til parkeringsareal, samt tidspunktet for, hvornår dette skal ske. Hvis parkeringsarealet er omfattet af bekendtgørelsen om forberedelse til og etablering af ladestandere i forbindelse med bygninger, fastsætter kommunalbestyrelsen krav om forberedelse til og/eller etablering af ladestandere i byggetilladelsen.

  • § 401: Ved udformningen af parkeringspladser skal et passende antal udformes, så de kan anvendes af handicapegnede køretøjer. Dette krav anses for opfyldt, når parkeringspladserne har et brugsareal på 3,5 m x 5,0 m, er placeret så nær indgangen som muligt, har en fast og jævn belægning, og niveauforskelle i adgangsarealet fra parkeringsarealet til andet areal højst er 2,5 cm.

  • § 402: Fritliggende enfamiliehuse og sommerhuse er ikke omfattet af kravet i § 401 om handicapegnede parkeringspladser.

Kommunalbestyrelsens rolle og lokalplaner

Det er vigtigt at bemærke, at bestemmelserne i kapitel 20 ikke gælder, hvis en lokalplan, byplanvedtægt eller reguleringsplan fastsætter andre bestemmelser om de pågældende forhold, jf. § 394. Dette betyder, at kommunalbestyrelsen har en central rolle i at fastsætte parkeringskrav i forbindelse med byggeri, især når der ikke foreligger en lokalplan eller byplanvedtægt.

For yderligere information om parkeringsregler i BR18 kan du besøge Bygningsreglementets officielle hjemmeside.

Kontakt os

Email

Send en besked her

Andre nyheder der kunne fange din interesse

Kommunernes ret til at omklassificere private fællesveje og parkeringsindtægter

Kommunernes ret til at omklassificere private fællesveje og parkeringsindtægter

Når kommuner omklassificerer private fællesveje til offentlige veje, åbner det også for muligheden for at indføre betalingsparkering – og dermed skabe nye parkeringsindtægter. Men selvom indtægterne kan være en kærkommen sidegevinst, understreger loven og Vejdirektoratet, at økonomien ikke må være det bærende motiv. Formålet skal altid være at sikre god trafikafvikling, fremkommelighed og retfærdig adgang til vejnettet. Artiklen ser nærmere på, hvor grænsen går mellem saglig trafikregulering og økonomisk interesse, og hvordan kommunerne bedst håndterer balancen mellem drift, retssikkerhed og parkeringsindtægter.

Sådan forvandler du din parkeringsplads til et højværdiareal – 3 modeller, der maksimerer værdi og bæredygtighed

Sådan forvandler du din parkeringsplads til et højværdiareal – 3 modeller, der maksimerer værdi og bæredygtighed

Der præsenteres tre modeller for, hvordan en parkeringsplads kan værdisættes strategisk inden for ejendomsbranchen. Den økonomiske model fokuserer på indtægter og drift, den juridisk-strategiske model på kontrakter, risici og compliance, mens den ESG-orienterede model ser parkeringspladsen som en del af virksomhedens bæredygtighedsprofil. Artiklen anbefaler en integreret tilgang, hvor økonomi, jura og bæredygtighed kombineres for at maksimere værdien af parkeringsarealer.