Grundejerens Ret til Privat Parkeringsordning på Private Fællesveje. Parallelle systemer for parkering - (Brøndbysagaen 2. del)
I sagen om Boligorganisationen Tranemosegårds ansøgning om etablering af en privat parkeringsordning på private fællesveje i Brøndby Kommune, har Vejdirektoratet vurderet kommunens afslag som ugyldigt og dermed ophævet afgørelsen. Denne sag har væsentlig betydning for grundejere og boligforeninger, der ønsker at sikre ordnede parkeringsforhold gennem samarbejde med private parkeringsselskaber.
Brøndby Kommune havde afslået ansøgningen under henvisning til en politisk beslutning om udelukkende at lade kommunens partner, Parkeringskontrol Nord, varetage parkeringsopgaven. Denne faste praksis blev af Vejdirektoratet vurderet som et “skøn under regel”, hvilket strider mod forvaltningsretlige principper. Offentlige myndigheder må ikke undlade konkret sagsbehandling til fordel for en generel regel.
Privat parkeringskontrol og privatvejsloven
Private fællesveje er reguleret i privatvejslovens § 57. Her kræves det, at grundejere indhenter kommunens tilladelse og politiets samtykke for at indføre ændringer i parkeringsforhold. Men Vejdirektoratet fastslog, at kommunen ikke blot kan afvise ansøgninger på generelt grundlag. I stedet skal der foretages en individuel og saglig vurdering. Det betyder, at grundejerforeninger og boligorganisationer har ret til at få behandlet deres ansøgninger konkret.
Utilstrækkelig sagsoplysning og klagevejledning
Brøndby Kommunes behandling af sagen var mangelfuld. Dels manglede en korrekt klagevejledning, dels havde kommunen ikke undersøgt, hvilke vejstrækninger der faktisk var omfattet af privatvejslovens bestemmelser. På flere strækninger var Brøndby Kommune ikke engang vejmyndighed, hvilket yderligere underminerede deres afslag.
Parallelle systemer for parkering
Et centralt aspekt i afgørelsen er anerkendelsen af, at offentlig og privat parkeringskontrol kan eksistere parallelt. En boligforening må gerne – med korrekt tilladelse – indgå aftale med et privat parkeringsselskab, selvom kommunen også håndhæver offentligretlige bestemmelser.
Vejdirektoratets hjemvisning
Afgørelsen ophæves og hjemvises til Brøndby Kommune med krav om en ny, saglig og konkret vurdering. Kommunens praksis vurderes som ulovlig, og Tranemosegård skal have mulighed for reelt at få behandlet sin ansøgning i henhold til gældende ret.
Pavama og Thomas Jørgensens bistand til grundejer- og ejerforeninger.
Pavama og Thomas Jørgensen har omfattende erfaring i at bistå grundejerforeninger og ejerforeninger, der administrerer private fællesveje. Med juridisk ekspertise inden for privatvejsloven, færdselsloven og forvaltningsret sikrer vi, at jeres rettigheder som grundejere bliver respekteret.
Vi tilbyder hjælp til at:
-
Udforme og indgive juridisk holdbare ansøgninger om parkeringsordninger.
-
Varetage dialog og forhandlinger med kommunen.
-
Udarbejde klager til Vejdirektoratet ved afslag.
-
Indgå og administrere aftaler med private parkeringsselskaber.
-
Sikre overholdelse af lovgivningen og vejmyndighedens krav.
-
Etablere retfærdige og gennemsigtige parkeringsvilkår, inkl. licensordninger.
-
Gennemføre informationsmøder og beboerhøringer.
Med Pavama og Thomas Jørgensen ved jeres side kan jeres forening skabe ordnede parkeringsforhold og trygge omgivelser for beboerne – i fuld overensstemmelse med lovgivningen.
Du kan kontakte Thomas direkte via: 📞 Telefon: 55 21 97 55
📧 Email: tj@pavama.dk
🌐 Kontaktformular: https://pavama.dk/kontakt-os
Andre nyheder der kunne fange din interesse
Kommunernes ret til at omklassificere private fællesveje og parkeringsindtægter
Når kommuner omklassificerer private fællesveje til offentlige veje, åbner det også for muligheden for at indføre betalingsparkering – og dermed skabe nye parkeringsindtægter. Men selvom indtægterne kan være en kærkommen sidegevinst, understreger loven og Vejdirektoratet, at økonomien ikke må være det bærende motiv. Formålet skal altid være at sikre god trafikafvikling, fremkommelighed og retfærdig adgang til vejnettet. Artiklen ser nærmere på, hvor grænsen går mellem saglig trafikregulering og økonomisk interesse, og hvordan kommunerne bedst håndterer balancen mellem drift, retssikkerhed og parkeringsindtægter.
Sådan forvandler du din parkeringsplads til et højværdiareal – 3 modeller, der maksimerer værdi og bæredygtighed
Der præsenteres tre modeller for, hvordan en parkeringsplads kan værdisættes strategisk inden for ejendomsbranchen. Den økonomiske model fokuserer på indtægter og drift, den juridisk-strategiske model på kontrakter, risici og compliance, mens den ESG-orienterede model ser parkeringspladsen som en del af virksomhedens bæredygtighedsprofil. Artiklen anbefaler en integreret tilgang, hvor økonomi, jura og bæredygtighed kombineres for at maksimere værdien af parkeringsarealer.
ANPR NYT ! – ANPR-FORBUDET ER EN REALITET. Ændringen blev bekendtgjort efter normal arbejdstids ophør den 30. juni – hospitaler og andre anpr brugere får kun få timers varsel til at indrette sig.
Med kun få timers varsel har Transportministeriet bekendtgjort et indgribende forbud mod brugen af automatisk nummerpladegenkendelse (ANPR) til udstedelse af kontrolafgifter på private parkeringsområder. B
