ANPR NYT ! – ANPR-FORBUDET ER EN REALITET. Ændringen blev bekendtgjort efter normal arbejdstids ophør den 30. juni – hospitaler og andre anpr brugere får kun få timers varsel til at indrette sig.
Flere sygehuse i Danmark benytter ANPR (automatisk nummerpladegenkendelse) til parkering. Et eksempel er Aarhus Universitetshospital i Skejby, hvor parkeringssystemet er baseret på nummerpladegenkendelse. Odense Universitetshospital har tilsvarende et system, hvor bilens nummerplade registreres ved ankomst, og betaling sker automatisk eller online. Regionshospitalet i Horsens har opført et moderne parkeringshus, der ligeledes anvender ANPR-teknologi.
Disse systemer er integreret i driften af sundhedssektoren og letter adgang for både patienter, pårørende og personale. Netop derfor er det stærkt problematisk – ja, besynderligt – at Transportministeriet gennemfører et reelt forbud mod ANPR-baseret afgiftshåndtering med få timers varsel.
Det følger af Grundlovens § 22, at love skal kundgøres, før de træder i kraft. Tilsvarende gælder for bekendtgørelser, jf. legalitetsprincippet, hvoraf det udledes, at borgerne skal kunne kende de gældende regler. I praksis sker dette gennem offentliggørelse i Lovtidende, som har retsvirkning.
I U.2000.535H (lovtidendedommen) fastslog Højesteret, at bekendtgørelser først har retsvirkning, når de er offentliggjort. Højesteret lagde i denne sag vægt på borgernes retssikkerhed og behovet for, at love og regler skal være tilgængelige og forståelige.
Bekendtgørelse nr. 970 af 27. juni 2025 ændrer § 1, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 202 af 28. februar 2014. Den nye formulering kræver, at kontrolafgifter fysisk skal placeres på køretøjet eller overgives til føreren – ANPR-baserede afgiftsformer uden fysisk kontakt bliver dermed ugyldige. § 2 i den nye bekendtgørelse fastslår, at ændringen træder i kraft 1. juli 2025 – samme nat som bekendtgørelsen blev offentliggjort. Ifølge almindelige principper for god forvaltningsskik skal myndigheder give rimelig tid til, at borgere og virksomheder kan tilpasse sig nye regler. Dette underbygges af ombudsmandens praksis, hvor det gentagne gange er påpeget, at bekendtgørelser med væsentlige konsekvenser bør have en rimelig implementeringsfrist (jf. FOB 2011.12.08 og FOB 2013.21.06).
Samtidig bør sagligheden i beslutningsprocessen problematiseres: Hvilke hensyn har begrundet den korte frist? Er der foretaget en proportionalitetsvurdering af konsekvenserne? Og er beslutningen truffet på et tilstrækkeligt oplyst grundlag?
Det er stærkt besynderligt, at en minister godkender en bekendtgørelse den 27. juni, men først offentliggør den sent den 30. juni – og at den samtidig får virkning ved døgnets begyndelse få timer senere.”
Har du som pladsejer behov for uafhængig rådgivning?
Andre nyheder der kunne fange din interesse
Kommunernes ret til at omklassificere private fællesveje og parkeringsindtægter
Når kommuner omklassificerer private fællesveje til offentlige veje, åbner det også for muligheden for at indføre betalingsparkering – og dermed skabe nye parkeringsindtægter. Men selvom indtægterne kan være en kærkommen sidegevinst, understreger loven og Vejdirektoratet, at økonomien ikke må være det bærende motiv. Formålet skal altid være at sikre god trafikafvikling, fremkommelighed og retfærdig adgang til vejnettet. Artiklen ser nærmere på, hvor grænsen går mellem saglig trafikregulering og økonomisk interesse, og hvordan kommunerne bedst håndterer balancen mellem drift, retssikkerhed og parkeringsindtægter.
Sådan forvandler du din parkeringsplads til et højværdiareal – 3 modeller, der maksimerer værdi og bæredygtighed
Der præsenteres tre modeller for, hvordan en parkeringsplads kan værdisættes strategisk inden for ejendomsbranchen. Den økonomiske model fokuserer på indtægter og drift, den juridisk-strategiske model på kontrakter, risici og compliance, mens den ESG-orienterede model ser parkeringspladsen som en del af virksomhedens bæredygtighedsprofil. Artiklen anbefaler en integreret tilgang, hvor økonomi, jura og bæredygtighed kombineres for at maksimere værdien af parkeringsarealer.
Arbejdsgiverbetalt parkering og skat
Arbejdsgiverbetalt parkering er et praktisk personalegode, som mange arbejdsgivere stiller til rådighed for deres ansatte.

