Ladestanderbekendtgørelsen – Et overblik

Thomas Jørgensen

Forrmålet er at fremme den grønne omstilling ved at sikre infrastruktur til elbiler i både nye og eksisterende bygninger.

Anvendelsesområde og krav

Bekendtgørelsen skelner mellem beboelsesbygninger og ikke-beboelsesbygninger og opstiller krav baseret på antallet af parkeringspladser og typen af byggearbejde.

Beboelsesbygninger:

  • Nybyggeri med over 10 parkeringspladser: Alle parkeringspladser skal forberedes til ladestandere.

  • Større ombygninger med over 10 parkeringspladser: Alle ombyggede parkeringspladser skal forberedes til ladestandere.

Der er ingen krav om etablering af ladestandere i eksisterende beboelsesbygninger uden ombygning.

Ikke-beboelsesbygninger:

  • Eksisterende bygninger med over 20 parkeringspladser: Mindst én ladestander skal etableres senest den 1. januar 2025. Små og mellemstore virksomheder er undtaget.

  • Nybyggeri og større ombygninger med over 10 parkeringspladser:

    • Mindst én ladestander skal etableres.
    • Mindst hver femte parkeringsplads skal forberedes til ladestandere.

Forberedelse til ladestandere

Forberedelse indebærer etablering rør eller kabelbakker, der muliggør senere installation af ladestandere uden omfattende indgreb.

Forarbejder og høringssvar

Under udarbejdelsen af bekendtgørelsen blev der indhentet høringssvar fra relevante interessenter. BL – Danmarks Almene Boliger – udtrykte i deres høringssvar bekymring over de økonomiske konsekvenser for almene boliger, især ved ombygning af befæstede parkeringsarealer, hvor omkostningerne kan være betydelige.

Implementering.

Bekendtgørelsen trådte i kraft den 10. marts 2020 og stiller minimumskrav til etablering og forberedelse af ladestandere. Kommuner kan ved byggetilladelser stille strengere krav end de, der er fastsat i bekendtgørelsen.

Kontakt os

Email

Send en besked her

Andre nyheder der kunne fange din interesse

Kommunernes ret til at omklassificere private fællesveje og parkeringsindtægter

Kommunernes ret til at omklassificere private fællesveje og parkeringsindtægter

Når kommuner omklassificerer private fællesveje til offentlige veje, åbner det også for muligheden for at indføre betalingsparkering – og dermed skabe nye parkeringsindtægter. Men selvom indtægterne kan være en kærkommen sidegevinst, understreger loven og Vejdirektoratet, at økonomien ikke må være det bærende motiv. Formålet skal altid være at sikre god trafikafvikling, fremkommelighed og retfærdig adgang til vejnettet. Artiklen ser nærmere på, hvor grænsen går mellem saglig trafikregulering og økonomisk interesse, og hvordan kommunerne bedst håndterer balancen mellem drift, retssikkerhed og parkeringsindtægter.

Sådan forvandler du din parkeringsplads til et højværdiareal – 3 modeller, der maksimerer værdi og bæredygtighed

Sådan forvandler du din parkeringsplads til et højværdiareal – 3 modeller, der maksimerer værdi og bæredygtighed

Der præsenteres tre modeller for, hvordan en parkeringsplads kan værdisættes strategisk inden for ejendomsbranchen. Den økonomiske model fokuserer på indtægter og drift, den juridisk-strategiske model på kontrakter, risici og compliance, mens den ESG-orienterede model ser parkeringspladsen som en del af virksomhedens bæredygtighedsprofil. Artiklen anbefaler en integreret tilgang, hvor økonomi, jura og bæredygtighed kombineres for at maksimere værdien af parkeringsarealer.